Lantionpohjalihasten kuntoutus

Jokainen nainen ja mies voi vaikuttaa omien lantionpohjalihasten kuntoon. Lantionpohja on erittäin tärkeä osa tuki- ja liikuntaelimistöämme. Lantionpohjan lihasten vaikutukset virtsanpidätyskykyyn, rangan hyvinvointiin, ryhdin hallintaan, seksuaaliseen nautintoon ja laskeumien ennaltaehkäisyyn ovat kiistattomia.

Huomattavaa on, että laskeumia on tavattu myös synnyttämättömillä naisilla. On kuitenkin todettu, että jo raskaus on riski lantionpohjalle, ja synnyttäneillä naisilla lantionpohjaan liittyvät toiminnanhäiriöt ovat yleisiä.  Inkontinenssiin eli virtsankarkailuun liittyvän Käypä Hoito- suositusten mukaan lantionpohjan ohjattu lihaskuntoharjoittelu on vaikuttavaa kaikissa virtsankarkailumuodoissa.

Miesten lantinopohjaa saattaa häiritä eturauhaseen kohdistuvat leikkaukset tai pitkittynyt eturauhasen tulehdus/lantion kiputilat. Selkeään lantionpohjan lihasjännitykseen liittyvään kipuun on todettu fysioterapiasta olevan hyötyä. Fysioterapiassa arvioimme kokonaistilannetta ja valitsemme sopivat hoitomuodot tilan mukaan.

Häntäluun murtuman jälkitilat kuuluvat meillä myös fysioterapia osaamiseen.

Ääneseudun Fysiossa on käytössä biofeedback menetelmä, jonka avulla saadaan luotettavaa tietoa lantionpohjan lihasten kunnosta, ja sitten voimme määrittää tavoitteet kuntoutumiselle. Myös tutkimis- ja hoitomuotona on sisäinen tutkimus niin emättimen kuin peräsuolenkin kautta.

Haluamme rohkaista naisia niin kuin miehiäkin puhumaan lantionpohjaan liittyvistä ongelmista, niiden kanssa ei kannata jäädä yksin.

Suosituksena on lääkärin lähete inkontinenssihoitoihin, mutta kuntoutamme myös ilman lähetettä, ota rohkeasti yhteyttä , niin osaamme ohjata Sinua varmasti asiassa eteenpäin.