Kiropraktiikka

Kiropraktiikka on erikoisosaamisen alue, joka tutkii, hoitaa ja ehkäisee ihmisen hermo-, tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöitä ja kiputiloja. Kiropraktikoiden yliopistokoulutukseen voit tutustua tästä

Traditionaalisen näkemyksen mukaan kiropraktiikka keskittyy “subluksaatioista” johtuvien selkärangan hermopinteiden korjaamiseen. Neurofysiologisen tieteellisen näytön lisääntymisen vuoksi tätä termiä käytetään yhä vähemmän ja vähemmän kuvaamaan yleisiä manipulaatio- ja liiketerapialla korjattavia selkärangan nivelvaurioita sekä lihasdynaamisia- ja sensomotorisia koordinaatiovirheitä.

Katso tästä mihin vaivoihin kiropraktiikalla voidaan olla avuksi: https://tuomopieti.com/palvelut/

Uusimmat tutkimukset puoltavat näkemystä siitä, että nikaman tai muun nivelen liikehäiriöstä aiheutuva kehon oman ”tuntoaistin” heikentyminen johtaa ääreishermostosta keskushermostoon päin suuntautuvan liikennöinnin häiriintymiseen.

Kiropraktiikalla pyritään korjaamaan kehon liikerajoitukset ja -häiriöt ja optimoimaan keskushermostoon suuntautuva viestintä.

Kun liikehäiriö ja hermoston toiminta on optimoitu, aivot pääsevät koordinoimaan oikeita liikemalleja helpommin ja näin voidaan pitkäaikaista paranemista maksimoida ja virheasennon uusiutumista ehkäistä erilaisilla terapeuttisilla harjoitteilla.

On tärkeää ymmärtää, että kiropraktiikalla pyritään poistamaan hermosto-, tuki- ja liikuntaelimistön häiriötiloja, ei siis ainoastaan niistä aiheutuvia kiputiloja. Hermosto-, tuki- ja liikuntaelimistön häiriötilat heikentävät lihasten voimantuottoa, reagointikykyä sekä elastisuutta, altistaen kehon näin vammautumiselle sekä madaltaen maksimaalista suorituskykyä. Kiropraktiikka on siis parhaimmillaan ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa, eikä vain kivun hoitoa.

Kiropraktikon antama hoito sopii kaikenikäisille ja hoitoon voi tulla ilman lääkärin lähetettä. Tarvittaessa potilas ohjataan fysioterapiaan, lääkärin konsultaatioon tai jatkotutkimuksiin.

Ääneseudun Fysiolla vierailee kiropraktikko/fysioterapeutti Tuomo Pieti tiistaisin. Ajanvaraukset Ääneseudun Fysiolta.